Powered By Blogger

Selasa, 11 April 2023

Penting ke ambik suplement?

Ramai sekarang makin sedar untuk ambil supplements dalam nak jaga kesihatan badan.


Supplement ni, kalau zaman sekarang ni dah dikira satu kemestian.


Tengok je lifestyle kita sekarang macam mana. Dari segi pemakanan, aktiviti harian dan persekitaran.


Jujur syafa sendiri rasa tak mampu nak eat healthy setiap masa. Even kita ambil yang paling berkhasiat pun, tengok lagi, organic ke tak organic. 


Beza tu kan, berapa ramai dari kita mampu nak pilih yang organic semua. Apa yang syafa buat ialah, syafa pilih supplement yang memang betul-betul organic.


In fact, supplement shaklee ni BEYOND ORGANIC. Memang diuji berkali-kali bersih daripada segala pesticides, racun serangga, pewarna ke, perasa tiruan, etc.


In fact, shaklee buat ujian ni 3x ganda lebih daripada yang diperlukan. Kualiti dia tu memang terjamin. Dan terbukti berkesan.


Korang kalau nak cari vitamin yang memang safe and proven, cari lah syafa ya.


Menurut kajian kesihatan, pengambilan makanan seimbang adalah sangat penting. Pemakanan yang mengandungi zat dan mineral yang mencukupi menjamin kualiti dan tahap kesihatan yang optimum. Persoalannya.. pemakanan harian kita macam mana agak-agaknya….



Sebenarnya, terdapat ribuan kajian yang telah dijalankan sebenarnya yang boleh kita baca dalam jurnal-jurnal perubatan. Satu kajian yang sangat popular yang dinamakan ‘Nurses Health Study’ yang dijalankan dari tahun 1976 hingga 1989 melibatkan 280,000 jururawat telah menunjukkan diantara kesimpulannya adalah pengambilan beberapa jenis suplemen seperti anti oksidan boleh mencegah kanser dan masalah buta mata akibat katarak.

Terdapat banyak lagi kajian yang telah diterbitkan dalam jurnal-jurnal perubatan yang menunjukkan pengambilan secara berterusan suplemen mampu mencegah penyakit kronik dan mengekalkan berat badan yang ideal. Kajian-kajian lain telah membuktikan kelebihan vitamin dalam pencegahan penyakit-penyakit kronik seperti sakit jantung, kanser, darah tinggi, kencing manis, osteoporosis dan pelbagai lagi.

 
Kajian-kajian lain juga menunjukkan anti oksidan, vitamin B6, B12, asid folik, vitamin C, vitamin D dan vitamin E mampu mencegah penyakit dengan melindungi membran sel dan DNA didalam sel dari kerosakan akibat radikal bebas dan pelbagai jenis toksin yang masuk kedalam tubuh manusia

Antara sebab-sebab kita perlu vitamin adalah :

 1.     Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2.     Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan dan galian yang kurang berbanding dengan buahan dan sayuran dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga, dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut

3.     Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan, dan penyediaan. Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa dimasak. 

4.     Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolestrol, gula, dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh. 

5.     Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.

6.     Gaya hidup dan trend masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.

7.     Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas yang mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan. 

K  Kehidupan kita dizaman moden sekarang yang membeli semua makanan di pasar atau pasaraya besar jauh berbeza dengan kehidupan datuk nenek kita di zaman dahulu yang menghasilkan sendiri makanan mereka. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kita makan ditanam secara komersil dengan penggunaan baja kimia, racun rumpai dan sebagainya. Makanan dari sumber daging ayam, kambing, lembu diternak secara komersil dengan penggunaan hormon and antibiotik yang berleluasa. Ikan dilaut juga tercemar dengan logam berat raksa yang menyebabkan keracunan kronik. Isu-isu pencemaran ini amat kompleks dan susah untuk dielakkan, natijahnya untuk menjaga kesihatan badan kita , kita perlukan suplemen setiap hari.




Disebabkan faktor-faktor diatas, amatlah penting kita mengambil supplement. Pilihlah yang selamat, berkesan dan semulajadi, Jenama Shaklee telah lebih 50 tahun berada dipasaran serta ianya natural dan safe kepada semua golongan. Diuji secara klinikal dan berkesan kepada majority yang sudah menggunakan.

Pilih yang terbaik, pilih shaklee 

Nak shaklee boleh terus click 

https://wa.me/60148408193


Syafa Rahim 

Ejen shaklee 

Shaklee kulim kedah 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Vitamin untuk Wanita

Hidup dalam zaman yang serba menekan sekarang ni, wanita perlu sentiasa kekal kuat dan sihat tak kiralah samada dari segi dalaman, luaran da...