Powered By Blogger

Jumaat, 7 April 2023

Bahayanya produk mengandungi CHAMPOR kepada kanak-kanak


Bahaya penggunaan produk yang mengandungi camphor terutamanya kepada kanak-kanak yang berusia 2 tahun ke bawah, dimananya risikonya sangat tinggi terkena sawan.


Ramai ibu bapa diluar sana terlepas pandang bahayanya penggunaan produk yang mengandungi camphor ini. Camphor di hasilkan dari sejenis kayu pohon Camphor .Kini, ianya dihasilkan secara kimia menggunakan minyak turpentine.


Antara produk yang menggukan produk ini sebagai bahan asas adalah produk seperti Vicks VapoRub, Mopiko, minyak cap kapak dan lain lain. 


Risiko-risiko bahaya pengguna produk yang mengandungi camphor : 


1. Risiko keracunan adalah tinggi dalam kalangan kanak-kanak kerana camphor cepat diserap melalui kulit dan lapisan mukosa. Keracunan camphor boleh terjadi apabila individu tertelan mahupun terhidu produk mengandungi camphor. Keracunan juga boleh terjadi jika produk yang mengandungi camphor itu disapu di hidung, kulit atau di bahagian perut. Kes keracunan yang dilaporkan kebanyakkannya melibatkan keradangan pada salur pencernaan dan juga gangguan pada sistem saraf pusat. 


2.Terdapat juga kes kematian yang dilaporkan di luar negara yang melibatkan kanak-kanak yang tertelan lebih kurang 5ml minyak angin mengandungi camphor. Ianya adalah disebabkan oleh tindak balas pada sistem saraf pusat sehingga mengakibatkan sawan dalam masa 20 hingga 30 minit selepas tertelan.


3. Boleh menyebabkan kanak-kanak tersebut pengsan serta-merta. 


Langkah-langkah yang perlu diambil: 


 1. Produk-produk yang mengandungi camphor ini perlulah dilabelkan dengan jelas. 


2.Sertakan risalah-risalah tentang bahayanya penggunaan produk ini untuk kanak-kanak yang berusia 2 tahun kebawah atas risiko boleh menyebabkan sawan. 


Ibu bapa haruslah mengambil berat setiap pengguna produk untuk anak-anak mereka, sebaiknya pilihnya produk yang natural dan tidak mengandungi bahan kimia yang merbahaya yang akan mendatangkan kesan jangka. 


Syafa lebih prefer guna krim multipurpose herbal blend shaklee yang tidak mengandungi PARABEN serta bahaya kimia merbahaya yang lain, lebih terselamat dan yakin. Anak-anak juga selesa dan suka disapukan krim ni, berangin dan tidak melekit. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Vitamin untuk Wanita

Hidup dalam zaman yang serba menekan sekarang ni, wanita perlu sentiasa kekal kuat dan sihat tak kiralah samada dari segi dalaman, luaran da...